Raiffeisen Bank te fura pe fatza - Romania, amintiri

Pai se facea ca eram intr-un orasel de provincie, in timpul unei vizite de lucru in Romanica. Facusem ceva shopping, alegand cu atentie intre produse proaste calitativ dar scumpe si cele de calitate si mai scumpe. In sezonul acela in Afara erau reducerile, iar in Romanica toate se scumpeau, ca in orice alta perioada a anului. Deci, o tara ideala pentru sinucigasi sau milionari. Si cum treceam io pe ditamai stradela principala, vazui, zic, o banca. Taman la coltul strazii. Adica era acolo o banca in galben, asta pe langa celalalte 5 alte banci de pe aceeasi parte a strazii. Raiffeisen bank ii zice, daca n-o fi dat faliment inca. Ceea ce ii doresc, la modul la care am fost inselat pe fatza.
Am intrat in banca si, neavand acte la mine, am rugat consoarta sa schimbe ea niste amarati de bani, ca sa aiba si gura noastra ce sa manance, trai-v-ar fameliile voastre, boerilor...
Ne-am uitat la foaia unde erau afisate cursurile pt USD: 2.52 lei pentru 1 USD. Asta era afisat si pe un mare panou electronic din banca. Buuun. Schimba ea banii si cand ma uit pe foaia aia ca o chitanta, vad CU TOTUL ALT CURS. Adica mai MIC. 2.50 lei = 1 USD. Ma mai uit o data la panoul ala mare, era neschimbat, 2.52. Ma uit foarte atent pe foile de la ghiseuri, cursul era 2.52. Ma uit si pe foaia cu tranzactia mea: 2.50. Am luat o foaie de alea de la ghisee cu cursul pe ziua respectiva si m-am dus la tantea aia de schimba banii. Aia, o grasa jegoasa si batrana, cu tupeu comunist...Ii spun sa citeasca ce scrie pe panoul ala mare la cursul dolarului, si ce scrie pe foile tiparite de banca ei cu cursul dolarului si ce scrie pe chitanta mea. Baba zice ca s-a modificat cursul in timpul tranzactiei, ca nu e treaba ei. Am insistat, ridicand vocea, ca trebuia sa ma informeze in prealabil de curs si de suma pe care mi-o va da in lei, asta fiind procedura. Nu schimbam eu bani de ieri de azi. A zis ca nu e treaba ei sa modifice ea la panou cursul, ca ea doar schimba banii. Da, dar inainte de a schimba are si ea, femeia, niste reguli clare de urmat. Reguli in care si-a bagat picioarle. Adica m-a tzepuit un pic. Si cum in banca vin vreo 3, 4 habarnisti pe zi, asa se dau micile tzeputze la banca Raifeisen in Romania.
Gandindu-ma ca nu are rost sa ma cobor la nivleul ei de mahalagioaica, i-am cerut sa se recomande, dat fiind faptul ca ea avea in fatza toate datele mele. Ma rog, a consoartei. Atunci scroafa a inceput sa faca figuri: si-a scos imediat ecusonul cu numele, a inceput sa strige ca nu e obligata sa imi spuna mie numele ei, ca eu sunt cumva de la Politie sau de la SRI? I-am spus f calm ca e a gresit procedura de schimb valutar, ca e obligatia ei sa imi dea numele si sa poarte ecusonul daca eu ii cer ca si client aceasta informatie. Prostul de mine, eu eram obisnuit cu regulile civilizatiei occidentale, care nu au patruns si in acea neserioasa banca din provincie.
Imediat a aparut un bodigard mic si pishpiriu, Juma de Buletin, care a sarit in apararea, evident, a ei. Ca de ce cer eu numele vacii, ca sunt de la Politie, acelasi text deja fumat si expirat. Pe tip l-am ignorat total si am spus ca vrea sa vorbesc imediat cu seful de banca. Chestie care nu se intampla niciodata in Romania, probabil, pentru ca au ramas toti blocati. Asta nu o stiau.
Am insfacat iar foaia bancii cu cursul lor de 2.52 si m-au dus direct spre biroul unde vazusem un dolofan care parea sef. Pe traseu am fost interceptat de o cucoana care isi acoperea instinctiv sanul stang. Pentru ca eu eram atent sa vad ce nume si ce functie are si in acea banca de rahat Raiffensen nu se practica transparenta asta. Nu prea ma interesa ce ma intreba, am intrebat-o eu daca ea e vreo sefa sau nu? A zis ca nu, am zis "vreau sa vorbesc cu Seful cel mare, nu cu altcineva". Intre timp, am vazut cu coada ochiului cum Juma de buletin scoate din priza panoul mare cu cursurile valutare afisate, dar am tacut, scopul meu fiind altul pe moment.
Am intrat valvartej in biroul directorului si i-am trantit efectiv foile pe birou, spunandu-i sa citeasca cursurile pentru dolar. I-am spus ca inteleg ca cursul s-a schimbat, ca nu am problema cu asta, ci cu faptul ca nu am fost informat inainte de inceperea tranzactiei in nici un fel. Ca sunt nervos ca individa angajata de banca lui nu a avut bunavointa sa isi pastreze ecusonul si sa imi arate asa numele si functia. Asa ceva nu e normal, cred. Tipul, care avea si el ecuson (nu mai
retin decat Dorian Iulian de pe el, acum). A zis ca am dreptate in ce spun, ca a fost o greseala si ca isi cere scuze in numele bancii si al individei. Scuze, hm, asta era. Chestii care lipsesc din vocabularul bancilor din Romania. I-am spus ca mi se pare firesc sa fiu tratat corect, daca eu le dau banii mei si din banii aia iau si ei niste salarii. Nu m-am nascut ieri sa ii permit unei nesimtite sa ma faca pe fatza la buzunare si apoi sa mai si imi spuna ca nu e treaba ei nimic.
Au urmat apoi alte scuze si propunerea de returnare a dolarilor. Am zis ca nu e vorba de 2 lei cat a furat aia, ci doar de un principiu si de niste reguli de bun simt si ca ma asteptam la mai mult respect de la o banca austriaca. Macar sa isi informeze angajatii ca daca stau dupa un geam de ghiseu si au bodyguarzi anexati care ii apara asta nu inseamna ca-si pot bate joc de oricine intra in banca. Domn director s-a dus la tantea aia sa ii spuna cateva, iar eu am iesit din banca Raifensen cu scarba si cu gandul ca nu am sa mai schimb niciodata de acolo in Romania. va spun si voua cum am fost tratat si sunt convins ca sunt sute tratati asa zilnic de un sistem bancar care are cu totul si cu totul alte idei despre respectul clientului. Ca doar nu le dam noi sa manance.
Cam asta a fost amintirea cu banca lui peste prajit. Masuri nu s-au luat si nu se vor lua. Cat timp exista inca fraieri care sa se lase pacaliti si prostiti, aceste metehne romanesti si balcanice nu vor inceta.
In incheiere va sfatuiesc pe toti sa nu mai utilizati aceasta banca, din motivele de mai sus.

Popular Posts