Un geam spart - Amintiri din Romania 3

Aterizasem iar in Romania. Creierii imi pocneau de nervi. Din primele zile.
De bucurie ca am venit, am spart un geam in casa. Un geam mare. Geamul de la o usa.
Cateva zile a ramas asa spart, fiind Sarba(u)torile. Nimeni nu lucreaza de sarbatori in Romania. Mai ales geamgii. Se face totusi mijlocul lui Ianuarie si incepe si lumea sa mai lucreze. Hai sa iau si eu geam la usa. Aflu ca se spune geam ornamental. Cuvant complicat. E ceva important, daca e asa complicat. E existential. Geamul ormanental este insasi esenta vietii romanesti. O sa vedeti de ce.
Iau dimeniunile barbateste, cu o ruleta taioasa, dar germana, care functiona de 15 ani. Marfa de calitate. Nu chinezeasca. Nu m-am taiat in banda metalica a ruletei. Asta e semn bun. Scot chiar si sipcile care tineau geamul. Imi spun ca o sa imi trebuiasca niste chit sa il fixez si mai bine. Dar cum il transport? Gasesc eu cum, doar nu o sa il aduc in brate...e ditamai geamul.
Ia sa trec pe la un prieten sa ma vad cu el, eventual imi spune unde mai sunt de astia cu geamuri. Ajung la el si zice "Eu am drum in zona unde e unul. Te duc cu masina". Excelent, uite un prieten adevarat. Problema era ca si rezolvata. Ajungem in intersectia cu magazinul si-mi spune ca ma lasa acolo, ca are de mers undeva, dar ma ia la intoarcere.
Intru in magazinul prafuit, uitat de lume. Un domn ponosit studia geamurile de pe un raft. Un tip ce cred ca lucra acolo, vorbea la telefon. Se opreste ca sa urle la domnul acela: " Nu mai puneti mina pe geamuri ca mi le spargeti!" si continua la telefon. Intra alt domn, mai bine imbracat. Eu eram de decor. Insul ce lucra acolo il ia peste rand adica pe ultimul domn sau tovaras. "Ce vreti, domnule?" Ii spune ala. zice "numai la fabrica de astea"...I se face mila si de mine: "ce vreti?" , "Pai un geam ormanental, pt o usa in casa!" "N-avem! "Si m-a rezolvat! "Dar daca ati avea, cat ar costa?" Prea grea intrebarea...A ramas pe ganduri meseriasul. "Nu am sticla decat normala este." Raspuns corect. "Dar unde se mai gaseste?" "Nu stiu." Ies, injurand fara sa stiu si eu de ce. Nu stiam ce urma.
Iau strada la pas. Inca 2 magazine pe care scrie geamuri nu aveau geamuri ornamentale sau chit si nu stiau de alte magazine. Culmea era ca nici nu le pasa ca nu au marfa. Pareau toti ca asteapta sa fie inchisi, iar noi, clientii suntem o holera de care trebuie sa scape cat mai repede din magazin.
Dupa al3lea magazin vizitat ma pescuieste amicul cu masina. "Hai ca te duc pina in deal. "Se opreste masina. "Mai, nu ai niste bani, ca am ramas fara benzina?!","Am, da, normal."Scot o bancnota mare si i-o dau. Zice, "iti dau eu banii in deal, ca am de luat". Bine. Mergem la peco si alimenteaza de toti banii dati de mine. Ajungem in deal si-mi spune: "Am de rezolvat o problema, vezi ca mai e un magazin in centru de geamuri. Acolo sigur gasesti. Ia un taxi cand il aduci."..Poftim? Am stat inca 5 minute cu amicul, poate-si amintea de banii mei. Nu si-a amintit.
Am plecat pe jos pina in centru. Afara incepuse gerul. Eu eram asa un fecior falnic, inalt, frumos, cu capul gol.
La magazinul din centru au usa d'aia grea din fier forjat. De cooperatie. Usa intepenita de la frig. Inauntru era sechestrat un mosh in halat albastru care impingea si el de usa. Eu trageam. Cu un ultim efort, ca imi era frig, imping usa care se deschide cu un scrasnet sec. "Las-o asa, nu o mai inchide de tot", zice moshul. Zic si eu ca raspuns: "Buna ziua.","Da, ce-i?","Pai am nevoie de un geam. Ornamental.", "A, nu mai am de astea, nu stiu de ce nu mai aduc. Mai demult imi aduceau. Acum nu..."
Fac marea greseala sa-l intreb daca nu cumva monteaza si geamnuri acasa. Ma priveste ca pe unul de pe alta planeta. Apoi ma intreaba cu tonul unui batran jignit crunt: "Cum sa fac asa ceva?" Nu stiu ce anume i s-a parut ciudat, ca am adaugat repede: "Platesc, sa stiti! "Si apoi explicatia: "Stiti, daca geamul e taiat mai mare si nu incape pe canale...","Pai tu crezi ca fac ceva de munca patriotica? Normal ca platesti", zice moshul. "Fac si montarea geamului. Dar adu matale usa aici". Sa aduc usa aici? In capul meu se derula scenariul: Vin cu usa aia greoaie pina la magazin si acolo imi spune ca nu au geamuri ornamentale. Ma duc cu usa inapoi si fara geam. Pe jos. In brate. Sau vin cu usa, imi pune geamul si ma duc cu usa in brate inapoi. Pe jos. Usa si mai greoaie.
Al 3lea scenariu: cum i-ar sta mosului cu usa mea facuta guler. Asta era cel mai posibil.
"Multumesc, vanzare buna azi", ii zic cu voce tare si in gand: "Cine ar cumpara un ciob de aici?"
Opresc pe strada un om si-l intreb unde as mai putea gasi un geamgiu. "Vedeti la magazinul de oglinzi". "si asta unde e?" "Pai in celalat cartier, dupa ce treceti de santier."
O iau pe ger si frig sa caut magazinul. Ajung in zona aia si desigur, intai intru in alt magazin unde nu aveau geamuri de astea ornamentale, dar macar au fost amabili sa-mi spuna unde e magazinul de oglinzi.
Intru in magazinul de oglinzi. Au un singur model de geam ornamental. Transparent. Vreau mai opac. Dar nu am ce face. Asa este, asta iau. Deja usa aia plangea de ceva zile fara geam. Rockerul in halat imi masoara, imi taie si il pune langa usa. "Niste chit aveti? Sa fixez geamul mai bine"...Iar o intrebare incuietoare. Pletosul se uita lung la mine, de parca l-am intrebat daca tine muraturi in magazin..."Pai il fixati cu sipcile...si daca nu sta asa, ii mai puneti niste ziar unde bate" A, deci asa se rezolva cand nu ai chit. Bine ca am aflat. Ma gandeam sa iau geamul la pila un pic. Pila de unghii.
Cand sa platesc, vine un boulean cu niste rame de oglinzi si da exact peste geamul meu, care..da, se sparge. Aia intre ei: Urlete, injuraturi, ca la romani. Eu, mic, intr-un colt, vinovat ca am indraznit sa cumpar un geam. Ornamental. Imi taie altul, il platesc (o caruta de bani, dar era geam ornamental) si rog frumos un ziar, o hartie de impachetat sa nu-mi tai mainile cand il duc. Vine in greata o bucata miiica de ziar si indemnul mut de a pleca mai repede pina nu se sparge totul in magazin.
Afara: cancer. Nici un taxi pe o raza de 5 km. Nu era vad bun in zona de dupa santier. Daca aveam un tarnacop, ceva, la mine in ziua aia, cu siguranta citeatzi in ziare de ucigasul in serie care omora geamgii din oras. Si taximetristi. Dar pe rand.
Dupa 5 min de asteptat in ger, merg cu geamul in maini. Creierul congelat. Capul inghetat. Ce nu inghetase erau mucii de frig care-mi curgeau suvoi pe mustata. Trageam pe nas cu putere sa-i pescuiesc din cadere, dar curgeau rauri, rauri. O zi minunata!
Dupa vreo 10 min de mers asa transpiratia ma gadila pe la subsiori, iar pe fatza mucii se amestecasera cu sudoarea in barbie. Si eu caram geamul ornamental cu 2 maini inghetate. si blestemam geamgii, taxiurile si gheata de sub picioare. La care am adaugat imediat si vantul care sufla exact in geam. In geamul ornamental. Care trepida, vibra, suiera si ma impingea pe mine pe gheata.
Eu eram de pe Pamant, dar sigur aterizasem pe Marte.

Popular Posts